entrep1240

ANALYSIS OF THE TOURISM ECONOMIC DEVELOPMENT – WEAKNESSES, CHALLANGES, SOLUTIONS.

ELENITA VELIKOVA

 

Abstract

In recent decades tourism has gained considerable size and is constantly expanding its scope of influence worldwide. The data from the past years show unprecedented increase in both travels and revenues, tourism sites and working places. Bulgaria is no exception of the global trends. The actuality of the problem determines the placement of toruism as the main object of study. Subject of analysis in this paper will be economic development and oppurtunites to increase its impact in our country.
The transformation of tourism in the dominant sector in the Bulgarian economy is hampered by the factor of seasonality. Finding effective approaches and mechanisms to overcome it will increase the expansion of the industry, improve the structure of supply and demand will increase employment and salary levelst that will contribute to the sustainable development of tourism in the direction of improving the quality and competitivness. The purpose of this article is based on analysis of the state of tourism to offer effective solutions and guidelines for effective economic development.


Keywords

tourism, economic development, seasonality, solutions, events


JEL Codes: Е32, P00, R11, L83


References

Великова, Е., Димитрова, С. (2006). Управление на събитията в туризма. София: „Авангард Прима”.
Гътовски, И. (2013). Повишаване качеството на транспортното обслужване на туризма чрез развитието на пътно-шосейната инфраструктура. Юбилейна международна научно-практическа конференция „Бизнесът – позитивната сила в обществото”. София: НБУ.
Гътовски, И. (2003). Състояние и развитие на автомобилния транспорт в условията на европейска интеграция. Сборник с доклади от международна научна конференция „ОТГОВОРЕН ТУРИЗЪМ 2020”, Том I. Варна: Изд. „Наука и икономика”, Икономически университет, 374-383.
Иванова, П., Минков, В., Илиева, Л. (2013). Въведение в туризма. Свищов: Академично издателство „Ценов”.
Институт за развитие и устойчивост на туризма, Available from: http://www.irut-bulgaria.com/%D0%BD%D0%B0%D1%87%D0%B0%-D0%BB%D0%BE/ [accessed Mar 01 2018].
Йорданов, Д. (2012). Ролята на транспорта за развитието на туризма в България. “Икономика и управление”, Год. VIII, брой 4/ 2012. 51-57. Available from: http://fe.swu.bg/en/wp-content/uploads/07-4-2012.pdf [accessed Mar 01 2018].
Йорданов, Д. (2013). Транспортното предприемачество като фактор за развитие на устойчив туризъм. Сборник с доклади от международна научна конференция „ОТГОВОРЕН ТУРИЗЪМ 2020”, Том I. Варна: Изд. „Наука и икономика”, Икономически университет, 189-197.
Казанджиева, В. (2016). Фактори за оценка на сезонността на туризма, Икономически университет – Варна. Available from: https://www.researchgate.net/publication/309202351_FAKTORI_ZA_OCENKA_NA_SEZNNOSTTA_NA_TURIZMA_doc_d-r_Velina_Kazandzie-va_Ikonomiceski_universitet_-_Varna [accessed Mar 01 2018].
Маринова, Евг. (2017) Туризмът в България с устойчив ръст през последните осем години. Available from: http://www.investor.bg/ ikonomika-i-politika/332/a/turizmyt-v-bylgariia-s-ustoichiv-ryst-prez-poslednite-osem-godini-236617 [accessed Mar 01 2018].
Министерство на туризма, Годишната програма за национална туристическа реклама, Available from: Error! Hyperlink reference not valid. [accessed Mar 01 2018].
НСИ. (2017). Туристически пътувания и разходи за туризъм на населението. Available from: http://www.nsi.bg/ [accessed Mar 01 2018].
Оперативна програма “Регионално развитие” 2007-2013, Проучвания на чуждестранни посетители в България, Available from: http://www.mi.government.bg/files/useruploads/files/turism_-_statistika_i_analizi/prouchvania_proekti/prouchvane_chujdenci_lqto_2010.pdf [accessed Mar 01 2018].
Ракаджийска, Св., Нешков, М. и кол. (2007). Въведение в туризма. Варна: Университетско издателство „Икономически университет - Варна”.
Цветкова, С. (2016). Специфични особености в управлението на персонала в транспортното предприятие. София: ИК на УНСС.
Цветкова, С. (2009). Управление на маркетинга на транспортната услуга. София: УИ “Стопанство”.
Eurostat Statistics Explained: Seasonality in tourism demand, Available from: http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Seasonality_in_tourism_demand [accessed Mar 01 2018].
IPK International, ITB WORLD TRAVEL TRENDS REPORT 2016/2017. Available from: http://www.itb-berlin.de/media/itb/itb_dl_all/itb_presse_all /World_Travel_Trends_Report_2016_2017.pdf [accessed Mar 01 2018].
Kyurova, V. (2010). The impact of seasonality on realized overnight stays in the hotel business, Economics and Management, vol. VI, № 4, 100-107
UNWTO, World Tourism Barometer. Available from: http://media.unwto.org/press-release/2018-01-15/2017-international-tourism-results-highest-seven-years [accessed Mar 01 2018].
Teziyska, I., Kyurova, V. (2014). Analysis of tour operator activities in Bulgaria, Entrepreneurship, vol. 2, Issue 1&2, 74-83.
Velikova, E. (2016). The Influence of the Events in Tourism. Journal of Science and Research, Volume 1, 9/2016, p. 83-91.


Full Text: PDF (Bulgarian)