SOCIAL ENTREPRENEURSHIP – A CONCEPT OF UNITY OF BUSINESS MODEL AND SOCIAL INNOVATION
STANKA RINKOVA
Abstract
Social entrepreneurship is seen in the context of the social economy. It is the production, distribution and/or organization of consumption goods with socially significant effect. Social entrepreneurship is a voluntary non-profit activity operating in the non-government, the third sector, which is not necessarily tied to profit. The argument is that it is a business model, used to solve social problems and combining the social focus of the business and entrepreneurial approach to organization and management. Social enterprise is an organizational entity of social entrepreneurship. The paper outlines the legal basis in the EU and Bulgaria and refers to specific practices.
Key words
Social Economy, Social Entrepreneurship, Business Model
References
Кикал, Дж., Т. Лаянс. 2014. Социальное предпринимательство-мисия сделать мир лучше, изд. „Альпина Пъблишер”, превод от англ. език, Москва
Коулмън, Дж. 1999. Перспективата на рационалния избор за икономическата социология. Икономика и социология. Антология, изд. „Лик”, С.
Мадгерова, Р. 2013. Икономически и социални измерения на предприемачеството, Унив. изд. „Н. Рилски”, Благоевград
Московска, А., М. Баталина. Озор опыта и концепции социального предпринимательства с учетом возможностей его применения, достъпно на www.socpolitika.ru
Радев, Н., Л. Русанова. 2010. Основи на социалното предприемачество, Унив. изд. Велико Търново
Русанова, Л. 2011. Концепцията за социално предприемачество и българския опит, Научни трудове на русенски университет, том 50, серия 5.1
Социалното предприятие и социалното предприемачество. 2013. Анализ на екип от Икономически исоциален съвет
Тодоров, К. 2011. Бизнес предприемачество, част първа, Основи. Стартиране на нов бизнес, изд. „БАРМП”, С.
Социални предприятия и Стратегия Европа 2020 г.: иновативни решения за устойчива Европа, конференция на група „Други интереси” на ЕИСК, Брюксел, 2012
Alter, K. 2007. Social Enterprise, Typolgy
Dees, G.G., J. Elias. 1998. The challenges of combining social and commercial enterprise, 12. Business Ethies Quarterly, pp.165-167
The Social economy in the European Union CIRIES, 2011
www.eurostat.eu
Full Text: PDF (Bulgarian)